0

پرداخت میزان استریم موزیک در اپل موزیک و اسپاتیفای

اخیرا اپل موزیک نامه ای دقیق به تمام هنرمندان، کمپانی های موزیک و ناشران ارسال کرد که در آن به طور خلاصه عنوان شده که حق امتیاز سازندگان به چه صورت خواهد بود. این در حالی  است که اپل موزیک دومین سرویس استریم موزیک جهان بعد از اسپاتیفای است. با جی تیک نیوز همراه باشید.

این نامه به صورت رسمی انتشار و به رسانه ها ارسال نشده است، اما “وال استریت” ژورنالی منتشر کرده که کاملا درست نیست ولی از آنجا که وال استریت تنها منبع خبری برای مدیاست، به طور غیر دقیقی خبر را منتشر کرده است. این اخبار ادعا می‌کند که اپل موزیک بابت هر استریم، دو برابر اسپاتیفای به سازندگان پرداخت می‌کند.

مجله ورایتی مقاله ای منتشر کرده که در آن، نامه را از سه منبع مختلف گرداوری کرده است. هرچند در این مقاله هیچ اشاره مشتقیمی به اسپاتیفای یا پرداخت دو برابر اپل موزیک نشده اما این مجله سوئدی همیشه سعی در شفاف سازی قوانین حق امتیاز خصوصا در ماه گذشته داشته است. در این مقاله بسیاری از گفته های نامه نقل نشده است و اپل موزیک و اسپانیفای نیز این مقاله را رد کرده اند.

آنچه در نامه در مورد استریم ها نقل شده است یک پاراگراف کوتاه بدین صورت است که: “میانگین ما برای هر استریم ۰٫۰۱ دلار خواهد بود.”

این در حالی است که حق امتیاز دریافتی از خدمات پخش سرویس استریم براساس سهم هر سازنده پرداخت می شود. این قانون اشتراک در هر کشور متفاوت عمل‌ می‌کند که شامل حق امتیاز کمپانی سازنده و ناشر است.

مشخصات گوشی گلکسی S21 FE
>

مقاله  WAJ این پاراگراف کوتاه را به این گونه تفسیر کرده است: ” اپل موزیک ۵۲ درصد از درآمد استریم و حق اشتراک کاربران را با سازندگان به اشتراک می‌گذارد. اسپاتیفای که هم از طریق حق اشترک و تبلیغات فعالیت دارد، ۳/۲ از درآمد را با سازندگان به اشتراک خواهد گذاشت که تقریبا ۵۲ سنت محاسبه می‌شود و این موضوع، به قرارداد بین سازندگان و سیستم پخش استریم نیز بستگی دارد.

با این حال بعضی نکات ریز در این مقاله جلب توجه می‌کرد؛ جمله اول مقاله WSJ می‌گوید که ” اپل موزیک برای هر استریم یک پنی پرداخت می کند” که کاملا با بقیه مقاله در تضاد است زیرا در عنوان اصلی مقاله عنوان شده اپل موزیک مبلغ پرداخت شده را برای هر استریم به سازندگان نشان می دهد” و در عنوان دوم می‌گوید ” اپل موزیک برای هر استریم دو برابر اسپاتیفای پرداختی دارد”. این دشواری ها در درستی یا نادرستی مقاله های منتشر شده در این موضوع زیاد است زیرا منبع کامل و مشخصی ندارد و صرفا استنباط هر مجله از نامه است. این اطلاعات می‌تواند خواننده را به این فکر بیندازد که هر استریم موزیک آنها یک پنی است در حالی که ممکن است با قرارداد آنها یا نامه منتشر شده در تضاد باشد زیرا در نامه محاسبه حق امتیاز بر اساس جریان استریم به طور خاص عنوان شده است. در نهایت این موارد منجر به این شد که مقایسه نرخ استریم شرکت های پخش غیر قابل مقایسه باشد، در حالی که قبلا نرخ پرداخت این دو شرکت بسیار به یکدیگر نزدیک بود.

اپلیکیشن "Zoom" نرم افزار ویدئویی خود را گسترش می دهد
>

نکته مهم این گزارش های نادرست این است که باعث سردرگمی و ناآگاهی از نحوه کسب درآمد خوانندگان از سرویس های پخش خواهد شد. در ابتدا خدمات پخش استریم و آنلاین به طور مستقیم به هنرمندان پرداختی ندارند، بلکه حق امتیاز معمولا به ناشران و کمپانی های سازنده پرداخت و سپس توسط آنها به هنرمندان پرداخت می شود. دوما چندین کمپانی در صنعت موزیک مانند ورایتی حق امتیاز سرویس هاس پخش و نحوه پرداخت آنها گیج کننده باشد اما گزارش های عنوان شده به عنوان نحوه پرداخت بسیار نادرست است. یکی از مدیران شرکت های بزرگ موسیقی به ورایتی می‌گوید: ” هیچکس میزان استریم را معیار محسوب نمی‌کند، زیرا هدف ما بررسی رشد، اشتراک و ریزش است؛ این که چه تعداد از کاربران بدون خرید حق اشتراک از سرویس استفاده می‌کنند یا ترجیح می‌دهند که با اشتراک داشتن از استریم استفاده کنند. آنچه ما دنبالش هستیم، کاربرانی است که موسیقی گوش بدهند.”

اما کاربران بیشتر و استریم بیشتر باعث پایین آمدن نرخ استریم آن موزیک خواهد شد؛ برای مثال اگر هنرمندی که درصد بالایی از استریم را در یک سرویس استریم مانند اسپاتیفای دارد ناگهان با استقبال کمتری از کاربران مواجه شود، نسبت به هنرمندانی که استقبال بیشتری داشتند نرخ استریم بالاتری خواهد داشت. البته باید به این نکته توجه نمود که طبق جدید‍‌ترین اخبار اسپاتیفای ۱۵۵ میلیون مشترک پریمیوم و ۳۴۵ میلیون کاربر فعال دارد در حالی که اپل موزیک طبق گزارش اخری که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده ۶۰ میلیون کاربر را اعلام کرده بود.

در حقیقت، فاکتور های زیادی هستند که در جریان پرداختی های مربوط به حق امتیاز استریم درگیر هستند. علاوه بر طرح های پریمیوم که توسط کاربران خریداری می‌شوند کشور مبدا، تعداد کاربران در سایت و کمپانی های سازنده موزیک ممکن است معاملات مختلف با سرویس هاس پخش استریم داشته باشند. طبق یکی از اطلاعات محرمانه لو رفته اسپاتیفای، این سرویس استریم ۵۲% نرخ اصلی را به کمپانی های سازنده موزیک پرداخت می‌کند گرچه طبق گفته ورایتی ممکن است اسپاتیفای با برخی کمپانی ها معاملات خاص‌تری داشته باشد (در ایالات متحده آمریکا نرخ استریم توسط شورای حق “کپی رایت” تنظیم می‌شود و ظاهرا برای همه سرویس های پخش استریم یکسان است.)

گوشی هوشمند سونی اکسپریا (Sony Xperia 1 III) با نمایشگر 4K رونمایی شد.
>

سیاست اقتصادی اکثر کشورها براین باور استوار است که رقابت سالم لازمه تجارت است و سرویس هاس استریم یاعث نجات صنعت موسیقی جهانی شده اند؛ در حالی که هنرمندان ادعا دارند درک روند پرداخت های حق امتیاز دشوار است و ممکن است حرفه آنها را به خطر بیندازد.

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *