0

تاریخچه شرکت نوکیا

هر آنچه باید در مورد شرکت نوکیا و موبایل هایش بدانید!

درباره شرکت نوکیا
برند شرکت نوکیا رهبر جهانی در زمینه تحرک است. این تحول و رشد صنایع همگرا در اینترنت و ارتباطات را به همراه دارد. شرکت نوکیا که در محدوده وسیعی از دستگاه‌های تلفن همراه با خدمات و نرم افزار دخیل است، افراد را در سراسر جهان قادر به تجربه موسیقی، ناوبری، ویدئو، تلویزیون، تصویربرداری ، بازی ها، تحرک تجاری و موارد دیگر می کند.

شرکت نوکیا به طور مداوم درگیر توسعه و رشد خدمات اینترنت مصرف کننده و همچنین راه حل‌های سازمانی و نرم افزاری بوده است. نوکیا همچنین تجهیزات، راه حل ها و خدمات شبکه های ارتباطی را از طریق شبکه‌های Nokia Nokia ارائه می دهد.

شرکت بزرگ نوکیا

بررسی اجمالی دفتر شرکت نوکیا در مرکزی فنلاند:

1. تحقیق و توسعه، تولید، فروش، فعالیت های بازاریابی در سراسر جهان.

2. حضور قوی تحقیق و توسعه در 10 کشور با بیش از 5.60 میلیارد یورو سرمایه گذاری.

3- ده مرکز تولید در 9 کشور. هر یک از نیروگاه ها از پیشرفته ترین فناوری استفاده می کنند و بسیار خودکار هستند.
4. پیشروترین تولید کننده دستگاه های تلفن همراه در جهان (بیش از 437 میلیون واحد) ، با بیش از 38 درصد سهم از بازار جهانی دستگاه ها در سال 2008.

5. فروش خالص (2008): 50.70 میلیارد یورو (70.60 میلیارد دلار آمریکا)

6. سود خالص (2008): 4 میلیارد یورو (5.60 میلیارد دلار آمریکا).

7. تعداد کارمندان شرکت نوکیا (2008):
1 ، 25،829
8. فروش در بیش از 150 کشور

9. دستگاه های نوکیا با قیمت تقریبی 3،50،000،000 موجود است

10. نقاط فروش

12. پنجمین مارک ارزشمند جهان (Interbrand ، 2008 و 2007)) مارک # 1 در آسیا (Synovate ، 2006 و 2007) ؛ و مارک شماره 1 در اروپا (موسسه مارک اروپا ، سپتامبر 2007).

1. زنجیره تأمین شماره یک جهان (تحقیقات AMR ، 2007)

پیش زمینه شرکت نوکیا

شرکت نوکیا از سال 2007 تاکنون بیش از 20 درصد در بازار گوشی ها در هند از دست داده است. اکنون شرط بندی بزرگ بر روی برنامه های جدید و خدمات جدید ، مدل های جدید و خدمات شخصی شده برای حفظ جایگاه برتر است. اولین شرکت تولیدکننده گوشی GSM که با جدیدترین برنامه ها و مطالب، مشتریانی را به هیجان آورده است.

شرکت نوکیا 300 فروشگاه آزمایشی را به عنوان ارائه دهنده راه حل نوکیا (NSP) انتخاب کرده است. نوکیا به هر NSP یک لپ تاپ ، بلندگوهای Bose Companion 2 ، یک هدفون JBT با قابلیت حذف نویز پیشرفته ، سه مورد از جدیدترین گوشی های هوشمند نوکیا ، یک پیشخوان مدرن ، همراه با اتصال باند پهن با سرعت بالا ، روتر Wi-Fi و یک آموزشگاه ارائه کرده است. 

NSP پیوندهای مهمی در آزمایش بزرگترین سازنده گوشی جهان و 50 میلیارد یورو شرکت نوکیا برای ایجاد جریان های درآمدی جدید و دفع نیم دوازده رقبا است که عملاً سهم بازار را از هر بخش در می آورند. شرکت نوکیا امیدوار است که NSP علاوه بر اینکه مشتری را با تبلیغات رایگان مانند همگام سازی ایمیل ، تقویم و مخاطب، مجذوب مشتری می کند، بارگیری موسیقی، آخرین بازیها و برنامه های جدید (برنامه ها) را به مشتریان بفروشد. NSP های آن اولین برس آن با زیرساخت فیزیکی آفلاین و آفلاین برای ایجاد اکوسیستم خدمات قابل درآمدزایی کاملاً جدید در اطراف گوشی های آن است.

۶ مورد از نوآوری‌های شرکت ال‌جی در زمینه طراحی گوشی های جدید
>
گوشی های مدل جدید نوکیا

اپل شرکت رقیب نوکیا راه را هموار کرده و در سال 2008 از طریق محتوا و خدمات آنلاین 4.05 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. اما شرکت نوکیا در تلاش است تا از توزیع آن با نقاط تماس فیزیکی استفاده کند. موفقیت یا عدم موفقیت NSPs در مقر هلسینکی نوکیا طنین انداز خواهد شد و تعیین می کند که آیا می توان این موارد را در سایر نقاط جهان مانند چین ، خاورمیانه و آفریقا ، جایی که گوشی ها مستقل از اتصالات تلفن همراه به فروش می رسانند، ارائه داد.

ما باید برنامه ها و راه حل های بیشتری را از نقاط خرده فروشی خود بفروشیم تا مصرف کنندگان بتوانند آن را تجربه کنند و از آن استفاده کنند. D. Shivakumar، نایب رئیس و مدیر عامل شرکت نوکیا، می گوید ما باید از یک مدل کسب و کار فیزیکی به ترکیبی از مدل تجاری فیزیکی و مجازی برویم.

سهم بازار نوکیا در هند از سال 2007 در حال کاهش است. 72 درصد در سال 2007 ، 53 درصد در سال 2008 و 49 درصد در سال 2009 بود. رقیب سامسونگ از سلطه نوکیا عبور کرده است. علاوه بر این ، ال جی با قرار دادن سهم بازار 6.9 درصدی در سال 2009 از 2.3 درصدی در سال 2007، بازگشت قابل توجهی در بازار هند انجام داده است.

تعداد کمی از شرکت ها می توانند با نبوغ نوکیا مطابقت داشته باشند. در دهه 1960 وارد رایانه و تجارت الکترونیک شد. در دهه 1970 در حال ساخت سوئیچ های مخابراتی دیجیتال بود. در دهه 1980 به تلفن های همراه و تلویزیون های اتومبیل تبدیل شد. و در اوایل دهه 199 ، تمام مشاغل قبلی خود را برای تمرکز بر روی تلفن های همراه و تجهیزات مخابراتی ریخته بود. اکنون، شرکت نوکیا برای استفاده بعدی از خدمات، ابزارها و برنامه ها، مجبور است از هر قسمت از ژن خود استفاده کند.

۵ علت از دست رفتن پادشاهی برند و شرکت نوکیا در دنیای موبایل

نوکیا مدل2020
اولین مدل نوکیا

شرکت نوکیا بسیار کند عمل کرد

نوکیا یک پیشگام در بازار موبایل‌های هوشمند بود. در حقیقت او بود که معنای اسمارت فون را با سری ۶۰ سیمبین خود در سال ۲۰۰۲ به دنیا فهماند. اما پس از آن، روند رشد سیستم عامل بسیار کند دنبال شد. طی پنج سال سیمبین تغییر چندانی نکرد و امکان خاصی به آن اضافه نشد.

در سال ۲۰۰۷، ناگهان اپل، آیفون را معرفی کرد. آیفون بسیاری از تعریف ها و انتظارات را راجع به یک اسمارت فون، تغییر داد و یک موبایل با صفحه نمایش کاملا تاچ و یک سیستم عامل بر معنای اپلیکیشن رو نمایی کرد.

زمانی که شرکت نوکیا نتوانست در مقابله با شرکت آیفون تغییر خاصی در سیستم عاملش بدهد، مشتریان متوجه شدند که نوکیا توان مقابله با اپل را ندارد و شروع به جابجایی به سمت اسمارت فون های واقعی هوشمند کردند.

 با گذشت چند سال، پلتفرم سیمبین پیر و پیر تر شد. سالخوردگی او هنگام مقایسه اش با iOS و اندروید بیشتر توی چشم می زد. از طرف دیگر دنیای موبایل با سرعت زیادی در حال رشد بود (و هنوز هم هست). مشتریان دیگر به موبایل به چشم یک تلفن قابل حمل با یک مرورگر درب و داغان برای وبگردی نگاه نمی کردند، آنها یک مینی کامپیوتر واقعی می خواستند.

اخراج دومین زن دانشمند توسط شرکت گوگل اتفاق افتاد
>

وین لم، تحلیلگر برجسته IHS می گوید «زمانی که شرکت اپل با آیفون وارد شد، به همه نشان داد که یک شرکت چگونه باید یک اسمارت فون را بسازد. شرکت نوکیا باید در پاسخ به آیفون سریع تر عمل می کرد. آنها تا سال ۲۰۱۱ هیچ کاری نکردند و بالاخره به ویندوز فون رو آوردند. حالا آنها دارند چوب پاسخ کندشان را می خورند.»

از طرف دیگر، سامسونگ حرکت سریعی در بازار تلفن های هوشمند داشت، اما از آنجایی که شرکت نوکیا یک سیستم عامل نسبتا موفق داشت، حاضر نشد آن را رها کند و این کار یک اشتباه بزرگ بود. (همان اشتباهی که ریم با نگه داشتن سیستم عامل بلکبری در حال انجام آن است.)

الکس اسپکتور، تحلیلگر آمار (Strategy Analytics analyst) می گوید «اگر به چند سال قبل نگاه کنید، می بینید که سامسونگ هیچ جایی در اسمارت فون ها نداشت، چنین رشدی برای او بسیار مشکل تر از نوکیایی بود که سرامد شرکت های موبایل زمان خود محسوب می شد.

 

اندروید (برای سامسونگ) رایگان است و ویندوز فون (برای نوکیا) پولی

سرعت عمل سامسونگ تنها علت برتری نبود. برتری دیگ آن  چند سیستم عاملی بودن این شرکت بود. سامسونگ علاوه بر اندروید و ویندوز فون، برای روز مبادا، بادا ( سیستم عامل متعلق به خود سامسونگ) را نیز زنده نگه داشته. اما فعلا اندروید رایگان و کارامد، برگ برنده اصلی سامسونگ است.

آقای اسپکتور می گوید «سامسونگ اندروید را در زمان درستی انتخاب کرد و از تکامل آن سود زیادی برد. با توجه به اینکه سامسونگ بازیکن اصلی فضای اندروید است، بخش اعظم موفقیت اندروید متعلق به سامسونگ شد.

از طرف دیگر، شرکت نوکیا زمان زیادی را با تمرکز روی سیمبین – تا دوستی اخیر با مایکروسافت – تلف کرد. از طرف دیگر، آنچنان که از آمارها بر می آید، گل سرسبد موبایل های ویندوز فونی نوکیا، لومیا، هنوز فروش کافی را برای بالا نگه داشتن شرکت نداشته است.

آقای لم می گوید «روی کاغذ همکاری دو شرکت خوب است، اما شروع این همکاری – دو سال بعد از ورود آیفون و اندروید – برای تصاحب بازار خیلی دیر بود.

عدم جلب رضایت هیچ یک از طبقه های بازار

نوکیا نه تنها در دنیای اسمارت فون ها کند عمل کرد و طبقه بالا را از خود رنجاند، که طبقه میانه و پایین بازار را نیز در نظر نگرفت. سایر شرکت های رقیب مانند اچ تی سی، هوایی و ZTE با هدف قرار دادن طبقه میانه و پایین مانند بازارهای چین ضربه سخت دیگری به شرکت نوکیا وارد کردند.

آقای اسپکتور می گوید «نوکیا به خرده فروشی ها هم توجه چندانی نکرد. این فروشندگان گرچه سود چندانی نداشتند، اما با رها کردن آنها و رانده شدن به سوی رقبا، به یک خطر دیگر برای نوکیا در بازار طبقه پایین بازار تبدیل شدند.

نوکیا و شرکت نوکیا با کلاس نیست

گرچه موبایل های پاره آجری قدیمی نوکیا – و بازی مار (Snake) روی آنها حس نوستالژی آدم را بالا و پایین می کند، اما این مسئله هم یک مشکل دیگر نوکیا است. مشتریان، خصوصا نوگراها، نام نوکیا را چیزی متفاوت از تکنولوژی حس می کنند و در دنیای حاضر، داشتن جدیدترین و درخشنده ترین گجت اهمیت اصلی را دارد.

گوشی هوشمند نوکیا جی۱۰ در رویداد ۱۹ فرودین رونمایی می شود
>

آقای لم می گوید «نوکیا یک جور برند قدیمی است و با آن احساس جدید بودن ندارید. امروزه نام سامسونگ با نوگرایی عجین شده است. نوکیا مانند یک چمدان قدیمی است که تلفن های پاره آجری سنتی را درون خود نگه می دارد.»

نوکیا در بازار جدید یک نوگرا نبود. اقدام مخترعانه بزرگی انجام نداد. حداقل نه تا زمان ورود موبایل های ویندوز فون.

شرکت نوکیا مرد عمل نبود

یکی از برتری های اصلی سامسونگ و سایر شرکت ها نسبت به نوکیا عکس العمل های سریع شان بود. سامسونگ با موبایل سرامد زمان خود، گالاکسی اس توانست پاسخ خوبی به امکانات آیفون بدهد. اما نوکیا هیچ وقت در برابر برگ های برنده و موبایل های خاص شرکت های رقیب، چیزی رو نمی کرد و حرفی برای گفتن نداشت.

آقای اسپکتور می گوید «اگر به عملکرد اپل نگاه کنید، می بینید که تلفن شرکت را فقط تحت برند آیفون عرضه کرد. نامی به یادماندنی و خاص که مشتریان برای ورودش لحظه شماری می کنند. سامسونگ هم روش بسیار مشابهی برای تلفن های اصلی اش پیش گرفت. مشتریان می دانند که هر سال باید منتظر یک گالاکسی اس جدید باشند. این انتظار تقاضای خرید را افزایش می دهد.»

از طرف دیگر، سامسونگ یک طیف گسترده از اسمارت فون ها دارد و بسیاری از آنها زیر ۲۰۰ دلار قیمت دارند. به این ترتیب طبقه ای که توانایی (یا قصد) خرید موبایل های گران قیمت شرکت را ندارند، نیز دست خالی برنمی گردند. در اینجا سامسونگ از روند تولید سخت افزار خود – برای کاهش هزینه تولید و در نتیجه کاهش هزینه تمام شده موبایل هایش – به خوبی بهره برده است.

آقای لم می گوید «برخلاف سایر شرکت ها، سامسونگ توانایی تولید تمامی سخت افزارها از جمله نمایشگر، پردازنده و … را دارد.»

اما چندان نگران و نامید نباشید. اگرچه اوضاع ظاهری نوکیا در سال های اخیر بهم ریخته، در گوشه رینگ گیر افتاده و شرکت ها قصد دارند از رویش رد شوند، آب برایش در دنیای اسمارت فون ها حسابی گل آلود شده و سامسونگ هم به زیبایی در حال ماهی گرفتن است، اخیرا هم کرسی پادشاهی کل موبایل ها را به همان سامسونگ داده است و در درون شرکت هم، سیمبین عزیزش در کنجی خزیده و نفس های آخر را می کشد، گرچه مجبور شده است ۱۰ هزار نفر از کارمندانش را اخراج کند، چند شرکت اش را تعطیل کند، چند مدیرش را تعویض، گرچه همین چند روز پیش ۱۰ درصد سهامش کاهش یافته است، اما به معنی این نیست که این شرکت با ویندوز فون ها برنمی گردد، هنوز هم طراحی های لومیایش خیره کننده اند، هنوز هم دوربین پیورویوی او برای بقیه شرکت ها دست نیافتنی و برای کاربران شگفت انگیز است و از همه مهم تر او تجربیات تلخی دارد که در پیمودن ادامه راه با ارزش ترین راهنمایش هستند.

آقای لم می گوید «نوکیا و مایکروسافت ضعیف نیستند، آنها برای خودشان سرمایه ای هستند. ما اعتقاد داریم که نتیجه خوبی در این دوستی است و در طولانی مدت ویندوز فون موفق خواهد بود. در سال مالی آینده، این شرکت بسیاری از مخارج خود را کاهش می دهد و واقعا روی چیزهایی که به سود شرکت است تمرکز می کند.»

لوگوی برندی شرکت نوکیا

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *