دانستنی های جالب در مورد پیدایش موتور سیکلت
تاریخچه پیدایش موتور سیکلت
اولين ايده ساخت پیدایش موتور سیکلت دوچرخه ای توسط دوسازنده آلماني دوچرخه به نامهاي «گوتليب دايملر» و «ويلهلم مي باخ» در شهربدكانسات(اشتوتكارت) در سال 1855 اجرا و موتور اختراع شد، درواقع وسيله اي كه ساخته و پیدایش شده بود همان دوچرخه موتور دار بود كه با مواد نفتي تغذيه مي شد.
بدنه آن از چوب و چرخ ها تركيبي از اسپوك هاي چوبي با تسمه ها و يك شاسي فلزي بود كه در كنار پيشرانه تك سيلندر اتوسيكل و يك كاربراتور تلمبه اي، وسيله نقليه ابتدايي مذكور را به حركت در مي آورد. سازندگلن اين اختراع خودروي خود را Reitwagen يعني خودروي سواري نام نهادند.

گروههای پیدایش موتور سیکلت
طبق تعریف استاندارد ملی ایران به شماره ۷۵۵۸ موتورها در هفت گروه تقسیمبندی میشوند:
گروه L1e پیدایش موتور سیکلت (موتورگازیهای دوچرخ) یا گروه L2e پیدایش موتور سیکلت (وسایل نقلیه سه چرخ) که حداکثر سرعت طراحی آنها بیشتر از ۴۵ کیلومتر بر ساعت نباشد؛ که در نوع احتراق داخلی، حجم سیلندر بیشتر از ۵۰ سانتیمتر مکعب نباشد؛ و در نوع الکتریکی، حداکثر توان اسمی پیوسته بیشتر از ۴ کیلو وات نباشد.
گروه L3e پیدایش موتور سیکلت (وسایل نقلیه دوچرخ بدون یدککش کناری) و گروه L4e پیدایش موتور سیکلت (وسایل نقلیه دوچرخ با یدککش کناری) که دارای قوای محرکه احتراق داخلی با حجم سیلندری بیشتر از ۵۰ سانتیمتر مکعب هستند. یا حداکثر سرعت طراحی آنها بیشتر از ۴۵ کیلومتر بر ساعت است.
گروه L5e، موتورسیکلتهای سه چرخ (وسایل نقلیه با سه چرخ متقارن) که دارای قوای محرکه احتراق داخلی با حجم سیلندر بیشتر از ۵۰ سانتیمتر مکعب هستند. یا حداکثر سرعت طراحی آنها بیشتر از ۴۵ کیلومتر بر ساعت است. گروه L6e، موتورسیکلتهای چهار چرخ سبک که جرم بدون بار آنها کمتر از ۳۵۰ کیلوگرم باشد.
گروه L7e، موتورسیکلت چهار چرخ سنگین که جرم بدون بار آنها کمتر از ۴۰۰ کیلوگرم
انواع پیدایش موتورسیکلت
طبقهبندی پیدایش موتور سیکلت بر اساس نوع کاربرد آنها بوده؛ همچنین موتورها در هر کاربرد براساس حجم موتور کلاس بندی میگردند.
۱-آفرود که به انواع زیر تقسیم میشود
- اندرو
- کراس
- تریل (کراس شهری)
- بیابانی یا داکار
- ریس (مسابقهای)
- استریت (خیابانی)
- نیکد (لخت خیابانی)
- اسکوتر
- مسافرتی، تراول (Touring) مانند گلدوینگ
- موتورهای تفریحی(Cruiser) مانند هارلی دیویدسون
- موتورهای چهارچرخ (ATV)
چرا خرید موتور سیکلت برای بعضی ها به صرفه است؟ (پیدایش موتور سیکلت چه نفعی برای مردم داشته)
مشخص است، قدرت جیب و مشخصا پول، تعیین می کند که فردی موتور سیکلت بخرد یا ماشین. البته منظور ما موتورهای گران قیمت نیست، زیرا داستان خرید آنها متفاوت است؛ اما همین موتورهای سیکلتی معمولی که در پیک رستورانها، موسسات پیکی یا اطراف محدوده طرح ترافیک کار می کنند، همگی موتورهای سیکلت اقتصادی هستند که برای تامین معیشت از آنها استفاده می شود.
در حقیقت باید از موتور به عنوان یک وسیلهی ارزان و بی ادعا یاد کرد که نقش اسب سپید و تندرو را برای راکبان آن بازی می کند. با توجه به اینکه در حالت عادی و نه استثنایی هزینه خرید یک موتور، هزینه نگهداری، هزینه سوخت و هزینه بیمه مسئولیت مدنی آن ارزان تر از یک ماشین است، برای بسیاری از اقشار جامعه با درآمد های محدود و پایین وسیله نقلیه مناسبی است.


معرفی تعدادی از پیدایش موتور سیکلتهای عجیب و گران قیمت

1- لایت سایکل ترون
برای ساخت و پیدایش موتور سیکلت این موتور سیکلت گران قیمت و جالب از یک فیلم تخیلی الهام گرفته شده است. در این موتور سیکلت از موتور الکتریکی استفاده شده است که توسط کامپیوتر کنترل می شود. این موتور هیچ سر و صدایی ندارد.
2- موتور سیکلت B120 کانفدریت
در نگاه اول پیدایش این موتور سیکلت شبیه به یک دوچرخه است.
فریم موتور سیکلت B120 کانفدریت از فیبر کربن ساخته شده و اتصال دهنده چرخ و فریم نیز دست ساز است. تمام بخش های موتور اصل هستند. این موتور سیکلت یک مینیمالیسم کاربردی است که تفاوت های جالبی با نمونه های قبلی دارد.


3- هارلی دیویدسون هاب لِس
یک موتور سیکلت با ظاهری کاملا عجیب و منحصر به فرد که چشم هر بیننده ای را از تعجب گِرد می کند. این موتور سیکلت از دو نمونه قبل نیز گران تر است. هارلی دیویدسن ساعت ها وقت صرف طراحی برای پیدایش این موتور صرف کرده است.

4- داج توماهاک v10 سوپر بایک
بهتر است درباره قیمت این موتور سیکلت چیزی نگوییم؛ فقط بدانید که قیمت آن خیلی بسیار بیشتر از چند نمونه قبلی است. با وجود اینکه این وسیله نقلیه 4 چرخ دارد، باز هم به آن موتور سیکلت گفته می شود. این موتور سیکلت طراحی خاصی دارد، به طوری که اگر یک فرمان روی آن قرار بگیرد، بیشتر شبیه به ماشین های کوپه می شود.
5- یاماها BMS
حداقل قیمت ۱۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان برای یک موتور سیکلت خیلی قابل هضم نیست! در این موتور سیکلت از طلا استفاده شده و اجزای داخلی آن نیز از مخمل است.


5- یاماها BMS
حداقل قیمت ۱۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان برای یک موتور سیکلت خیلی قابل هضم نیست! در این موتور سیکلت از طلا استفاده شده و اجزای داخلی آن نیز از مخمل است.
6- نیمان مارکوس فایتر نسخه محدود
پیدایش این موتور سیکلت از همه مدل های یاد شده گران تر است. اساسا یکتا و بی همتا بودن این موتور سیکلت باعث شده است که قیمتی بسیار بیشتر از حد تصور داشته باشد. شرکت سازنده تنها ۴۵ عدد از این موتورها را تولید کرده است.
جالب است بدانید که این 6 مورد از موتور سیکلت هایی که معرفی کردیم در گروه گران قیمتترین موتور سیکلت ها قرار می گیرند. قیمت گران و شکل ظاهری متفاوت این موتور سیکلت ها باعث می شود که هر بیننده ای متعجب شود، اما جالبتر این است که بدانید پیدایش موتور سیکلتهای جدید با نماها و با طراحی های بسیار خاص و متفاوت نیز تولید شده اند که صرف نظر از قیمت از لحاظ ظاهری هر بیننده ای را متعجب می کنند. مانند موتور سیکلت کارتونی، موتور سیکلت کفشی، موتور سیکلت پریداتورو..
موضع قانون در برابر موتور سیکلت های 1000
تردد همه موتورسیکلت های سنگین در سطح شهر های کشور و محدوده آنها ممنوع است، اما این ممنوعیت شامل خارج از شهرها نمی شود. این ممنوعیت، قانون مصوب مجلس یا هیئت دولت نیست، بلکه یک بخشنامه است که صادر شده و اجرا می شود؛ اما هیچ یک از این مسائل ارتباطی به ورود قانونی موتورسیکلت های سنگین ورزشی و پرداخت عوارض و همچنین شمارهگذاری آنها ندارد.
دارندگان موتور سیکلت های سنگین پلاکدار می توانند خودرو را به وسیله وانت به بیرون از شهرها ببرند، سوار شوند و دوباره با استفاده از وانت بار، آن را به داخل شهر انتقال دهند.
نظرات کاربران